Nej, kalorier er ikke bare kalorier, men de er stadig det vigtigste når det kommer til vægttab!

Del!! Det var ikke en joke, det hjælper virkelig hvis du deler.
  • 2
    Shares

Du har nok hørt at du skal tælle kalorier for at tabe dig. Du har nok også hørt, at det ikke er nødvendigt (så længe du ikke spiser noget kulhydrat overhovedet, eller lever af suppe eller whatever..). Hvis du vil tabe dig, så bliver du NØDT til at tælle kalorier. I know, det er svært, det er hårdt og det er træls. Men du blev ikke fed af at vide hvordan normale potioner ser ud.

I vægttabsverdenen kan folk inddeles i de her to lejre:

kalorier er ikke bare kalorier

Men hvem har så ret, Sara?

Well, de har egentligt begge to ret.

Wtf Sara, jeg troede du ville hjælpe, ikke forvirre mere.

I know, I know, men jeg skal nok forklare det hele. Hold ud!

Men først bliver jeg nødt til at forklare hvad en kalorie er. Fordi der er faktisk overraskende mange der ikke ved det, eller i det mindste aldrig har tænkt over det.

Kalorier er ikke en ”rigtig” ting. Det er ikke noget der ”er” i din mad.

hvad er en kalorie

Kalorier er en måleenhed. Ligesom gram, meter, liter, watt osv. Når man siger at der er 500 g mel i en opskrift, tænker man ikke, at er der er 500 små mel i brødet. Men hvis man siger der 500 kalorier i brødet, ser mange det her inde i hovedet:

hvad er kalorier

Okay, måske ikke lige det, men du ved, hvad jeg mener.

Men kalorier er bare en måleenhed for energi. Det er præcis den mængde energi der kræves for at opvarme 1 gram vand 1 grad celcius (jep, det er en af grundene til at det metriske system rocks!).

Det her illustrerer godt hvad jeg mener:

kalorier er ikke bare kalorier

Der skal altså 34,4 kalorier til at holde til 40 W pære kørende i en time.

Dog skal det lige siges at det vi kalder ”kalorier” i mad, i virkeligheden er kilokalorier. Hvis du kigger på en næringstabel bag på mad, står der også kcal. Det betyder bare at det vi kalder kalorier i virkeligheden er 1000 kalorier. Det svarer til at sige ”den her kasse vejer 20 gram, når den i virkeligheden vejer 20 kg (som sjovt nok står for kilogram).

Men for nemhed skyld vil denne her side bare kalde det kalorier som alle andre gør.

Anywho, det er det der menes med, at en kalorie ER en kalorie. At sige kalorier er ikke bare kalorier, er det samme som at sige meter er ikke bare meter. Wtf? To forskellige ting der er lige lange er stadig lige lange, selvom det er to forskellige ting.

Men!! De mennesker der siger: ”kalorier er ikke bare kalorier” mener ofte, at der er forskel på  HVAD kalorierne kommer fra. Og det har de ret i. Ligesom jeg hellere vil slås ned af en meter lang skumstang, end 1 meter lang jernstang.

Det er fordi der er noget, der hedder den termiske effekt. Og det er hella vigtigt i et vægttab.

Det her illustrerer hvad kroppen bruger energi på i løbet af dagen (og illusterer også, hvorfor det er super vigtigt at fokusere på sin mad i et vægttab og ikke bare motion):

Den termiske effekt er altså den energi, kroppen bruger på at på at nedbryde mad til noget den kan bruge. Og det er hella forskelligt fra mad til mad. I de 3 makronæringsstoffer er der:

I et gram fedt er der 9 kalorier
I et gram protein er der 4 kalorier
I et gram kulhydrat er der 4 kalorier

(Teknisk set er der 4 makronæringsstoffer, det fjerde er alkohol, men det bliver altså lige en artikel for sig selv)

Okay så langt så godt. Hvis man tror på, at det KUN er kalorier der tæller i et vægttab, så vil det være totalt ligegyldigt om man fik 200 kalorier fra en af de her tre valg:

kalorier er ikke bare kalorier

På den her måde vil det ikke gøre nogen forskel om man spiser kulhydrat, eller om man spiser protein.

Men, nu ved vi jo lidt om den termiske effekt og det betyder, at kroppen bruger nogle kalorier på at nedbryde den mad du giver den. Så hvis du spiser 200 kalorier af de tre makronæringsstoffer giver det:

Jep, det er en af grundene til at kalorier er ikke bare kalorier.

Men hvad betyder det så i virkeligheden? Man kan jo ikke bare spise rent protein?

Nope. For det første er der ikke nogen fødevare der indeholder ren protein. F.eks. indeholder rent oksemørbrad kun 24 g protein pr. 100 gram (du troede kød var det samme som protein gjorde du ikke? lol) Hvis man tager de ”reneste” former for protein, fedt og kulhydrat er makronæringsfordelingen sådan her:

For det andet hvis du lever af rent protein: du dør. Lol, det er rigtigt. For udover de her 3 makronæringsstoffer, findes der også en hulens masse mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) som din krop skal bruge for ikke at dø.

+ fiber er også ret godt for kroppen, men det bliver en anden artikel.

Men hvor mange proteiner skal jeg så spise om dagen Sara?

Okay, okay.

Først lidt info: Når du er i kalorieunderskud (som du skal være når du gerne vil tabe dig, duh), bruger kroppen sine egne energireserver som supplement, for at have nok energi til BMR, NEAT, EAT og TEF. Men desværre betyder det ikke kun fedtdepoter. Den bruger også sine kulhydrat- og proteindepoter. Men dine proteindepoter, det vil sige dine muskler, vil du jo gerne beholde.

Vil jeg det?

Ja din knold det vil du gerne, du vil i virkeligheden ikke være tynd, du vil være slank. Prøv bare at se på de her to mennesker, hvem af dem vil du gerne være?

tynd eller slank

De har begge to meget lav fedtprocent i kroppen, men marathon løberen har meget lavere muskelmasse, end sprinteren har.
Plus muskler hjælper på din forbrænding (dog ikke helt så meget som vi kunne ønske) og alt muligt andet, f.eks. at du ikke kommer til skade.

Nå, men hvordan beholder du så dine proteindepoter under et kalorieunderskud?

Jo, du styrketræner og du spiser nok protein.

En god tommelfingerregel siger 2 g protein pr. kg kropsvægt (hvis du styrketræner meget). Det vil sige hvis du vejer 70 kg, skal du have 140 gram protein om dagen.
Dog skal det lige siges at den tommelfingerregel er beregnet til slank kropsvægt. Så hvis du har en høj kropsfedt procent, er tommelfingerreglen 1,3 g protein pr. kg kropsvægt. Det vil sige hvis du vejer 130 kg skal du have 170 g protein om dagen.

Nå det var et sidespor, tilbage til kalorier!!

Nu har vi fået slået fast at, kalorier er ikke bare kalorier. Men husk jeg sagde de stadig er damn vigtige i et vægttab!

Jamen hvorfor Sara? Jeg hader at tælle kalorier! (Lol, det gør vi alle sammen)

Fordi sådan er fysikkens love, og så meget som vi alle ville ønske vi kunne bryde dem.

Under et vægttab er det helt specifikt  termodynamikkens første lov der gælder. Nej du behøver ikke vide hvad termodynamik er eller hvordan det fungerer, men så bliver du nødt til at tro på hvad jeg siger før du begynder at diskutere. Husk det er en naturlov og den ikke skrevet af mennesker. (Ja jeg ved godt at mennesker har skrevet den ned, men i virkeligheden har mennesker bare beskrvet den). Der er altså ikke meget wiggle-room når det kommer til fortolkning.

Anywho, termodynamikens første lov siger:

termodynamikkens første lov

Det vil altså sige:

Hvis din samlede energi mængde er 10.000.000 kalorier (total fiktivt tal, men bær over mig, jeg orker ikke at google hvor mange kalorier et menneske indeholder) på et givet tidspunkt. Du spiser og drikker 3000 kalorier, og bruger 2500 kalorier på BMR, NEAT, EAT og TEF, er din samlede mængde 10.000.500 kalorier.

kalorier er ikke bare kalorier

Hvis alle dine dage ser sådan her ud, vil du tage et halv kilo på om ugen, da et kg kropsfedt (ikke rent fedt) indeholder ca. 7000 kalorier.

Det vil altså sige, uanset hvad du spiser:

Hvis du spiser flere kalorier, end du bruger, tager du på.
Hvis du spiser færre kalorier, end du bruger, taber du dig.

Konklusion på den her abnormt lange artikel

kalorier er ikke bare kalorier

Og nu er der nogen der straks vil komme på banen med

Jeg læste i denne her artikel på internettet at hvis jeg spiser [indsæt random “super-food”] booster det min forbrænding.

Tror du virkelig på det? Sådan virkeligt? Det er ikke bare noget du ønsker er rigtigt?

Nej, ingefærshots (eller whatever) sætter ikke din BMR så højt op, at du kan spise hvad du vil.

ALT der vil sætte din BMR så højt op, at du taber dig på den kost du har nu, er giftig.
Prøv at overvej det; din BMR vedligeholder ting som temperatur, hjerterytme og åndedræt. For at øge din BMR skal de ting også øges, så du vil få hjertebanken, svedeture og åndeløshed.

Lyder det sundt? Nope. Ved du hvad der RENT FAKTISK øger din BMR så meget, at du taber dig?

Kokain. (Lad være med at tage kokain)

Når det så er sagt, er der faktisk nogle ting der kan hjælpe på forbrændingen: F.eks. øget muskelmængde (jep, ned i fitness med dig) og kaffe (hell yeah!).
Men nej ingen af de to ting gør, at du kan spise to portioner aftensmad og en plade chokolade, uden at tage på.

Så slap nu af med de sindssyge slankekure der går op i alt muligt skør kost og tæl på hvor mange kalorier du indtager.

Nej det er ikke fordi du spiser brød du er overvægtig.
Det er ikke fordi du spiste det stykke chokolade i sidste uge.
Det er ikke fordi du ikke har tid til at træne 4 gange om ugen og løbe 20 km hver søndag.

Du er overvægtig fordi du spiser for meget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *